Wat is het?
Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een behandeling die je samen met een therapeut doet, waarbij jij je eigen gedrag en gedachten gaat onderzoeken en aanpassen.
Stel je hebt ruzie op school of werk gehad en je bent bang geworden wat anderen van je gaan denken. Daardoor ga je je terug trekken en je durft niet meer naar school of werk. Hier ben je verdrietig om. Je komt dan in een negatieve spiraal van gedachten, gevoelens en gedrag. Via oefeningen en opdrachten leer je om anders te denken en te doen. Het geeft handvatten om het anders te doen en dit vermindert je klachten

Hoe ziet de behandeling er uit?
CGT focust zich op het heden en de toekomst, waarbij het verhaal van jou centraal staat. Er wordt kort stilgestaan bij jeugdervaringen. De therapeut praat over moeilijke situaties voor jou en hoe je je  in zo’n moment gedraagt. Door middel van oefeningen in de behandelkamer en in het echte leven komt je tot nieuwe gedachten en ander gedrag.
Cognitieve gedragstherapie is een doelgerichte therapievorm waarbij de therapeut samen met jou op zoek gaat naar knelpunten en manieren om met obstakels om te gaan.

Voor wie?
CGT is geschikt voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. De behandeling is niet een op zichzelf staande therapie, maar jij en de mensen die dichtbij je staan worden betrokken.